top of page

האם הליגטורה משפיעה על הצליל?


תפקיד הליגטורה הוא פשוט ביותר:

הליגטורה (חבק) צריכה לחבוק ולהצמיד את העלה לפיה.

יש הטוענים שההצמדה יכולה להיות רופפת. אני חושב הפוך.

אני טוען שהחלק העבה של העלה שעליו נסגרת הליגטורה צריך להיות מוצמד חזק באופן כזה שאם ננסה להזיז את העלה אחרי שחיזקנו את הליגטורה, העלה לא יזוז. נסו זאת בעצמכם. אם העלה זז, הליגטורה אינה ממלאת את תפקידה ואיכות הצליל נפגמת.

איך איכות הצליל נפגמת?

כמו כל דליפה בסקסופון אשר משפיעה לרעה על ניצול האנרגיה שאנו מכניסים לצינור, כך גם הדליפה שנוצרה מתחת לעלה בשעה שהליגטורה לא מצמידה את העלה כראוי.

גם במקרה הזה בדומה לכל דליפת אוויר מהכריות (אטמים), נרגיש קושי מידי בעיקר בהפקת הצלילים הנמוכים בסקסופון או בקלרינט.

איך נבדוק אם הליגטורה שלנו עושה את המצופה ממנה?

כמה דרכים עיקריות:

1. את הבדיקה הראשונה הזכרתי למעלה: מקמו וסגרו את הליגטורה במרכז החלק העבה של העלה. נסו להזיז את העלה שמאלה וימינה. אם העלה זז, הבדיקה נכשלה.

2. רטיבות מתחת לעלה:

אחרי סשן נגינה, הורידו את העלה מהפיה ובחנו את הפיה. איפה אתם רואים רטיבות? אם הרטיבות נמצאת רק בתוך הפיה, מצוין. אם אתם רואים רטיבות על הפיה (מתחת לעלה) במקום שבו ישב החלק העבה של העלה, אזי הבדיקה נכשלה וישנו מרווח בין העלה לפיה. מרווח זה מורה על דליפה.

3. בזמן נגינה עם חברים, שמתם לב שאתם לא מכוונים, יש שתי תיבות הפסקה שבהן אתם מחליטים להוציא או להכניס מעט את הפיה כדי לשנות את הכיוון, האם הצלחתם לעשות זאת בהצלחה בלי שהעלה או הליגטורה יזוזו? אם כן, מצוין. אם הליגטורה זזה או העלה זז, אזי הבדיקה נכשלה.

4. ואקום:

בדיקה זו דורשת תרגול ומיומנות.

אטמו את את הפיה לחלוטין על ידי הצמדת הפיה לכף היד ושאבו את כל האוויר מהפיה. בשלב הזה העלה צריך להצמד לחלק הקדמי של הפיה, הוציאו את הפיה מהפה וחכו על לשיחרור העלה מהפיה (אוויר יכנס) ולקבלת צליל שנשמע כמו צליל נשיקה עם pop בסופו. אם לא קיבלתם את התוצאה הזו, זה אומר שאין ואקום.

בבדיקה זו התוצאה יכולה ללמד אותנו על מספר בעיות אחרות מלבד בעיית הליגטורה. חוסר סימטריה בחלקים שונים בפיה או עלה שאינו ישר במיוחד ועוד.


אז האם הליגטורה משפיעה על הצליל?


למדנו שיכולה להיווצר דליפה מתחת לעלה שתשפיעה על איכות הפקת הצליל. התשובה היא כן, ליגטורה שאינה עושה את המוטל עליה בצורה הטובה ביותר, תקשה עלינו לנגן בעיקר בצלילים הנמוכים בסקסופון (גם בקלרינט) והצליל יושפע כתוצאה מכך.

מה בעניין ליגטורות מעור, ממתכת, מעץ, מחוטים, פלסטיק, בורג אחד, שני ברגים, בורג למטה, למעלה? האם סוג החומר משפיעה על הצליל? אדבר על כך בבלוג הבא.

215 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כל כמה זמן מחליפים פיה?

עלים צריך להחליף, כל הזמן, אבל האם צריך להחליף את הפיה של הסקסופון?

סקסופוניסט צעיר ודעתן

סקסובלוג מס. 3 17.12.2020 סקסופוניסט צעיר ודעתן בן 12 או 13 הייתי כשהגעתי למורה הראשון והנפלא שלי, אבירם בורוכוב. אבירם הכין לי כמה קלטות (אז קסטות) של אלטיסטים שונים. קלטת עם אוסף של צ'רלי פרקר, קלטת

bottom of page